Saturday, January 7, 2017

Hati sekokoh Badar, Uhud dan Ahzab

Tahun baru 2017
Dan post yang diharapkan aku bisa istiqomah.

Malam ni, jujur aku rasa sungguh kerdil di hadapan Tuhan
Benda yang aku sangat struggle kan
Menjadi struggle terbesar seseorang yang kemudian datang dalam hidup aku
Dan dia kata
" Akak, tolong saya"

**************************
Berserakan kedudukan dan posisi sahabat di medan perang
Sungguh Uhud, Badar dan Ahzab menjadi saksi
Ada yang digilis kuda, ada yang dikelar kulit
Darah,debu, peluh memercik ke tanah dan tubuh

Ya , itulah dia medan pembersihan para sahabat
Siapa kata sahabat tiada dosa yang mahu dibersihkan?
Tiada cela yang harus diperbaiki?Tapi begitulah cara Allah memperbaiki kesalahan yang lama bersarang akibat ikut-ikutan tradisi nenek moyang
Sifat-sifat yang langsung tak diingini Allah akan diperbaiki satu persatu, dengan al Quran.

Turun sahaja satu ayat, terus beriman para sahabat.
Dan medan peperangan adalah medan terbesar mereka ditegur direct
Badar menjadi medan pembersihan dari perasaan tamakkan harta dunia
Uhud menjadi bukti adakah setia dengan janji dan tak kabur dengan ghanimah(harta rampasan perang)
Ahzab pula berkisar adakah masih teguh dan tidak bersangka yang buruk pada Allah di saat hati mereka digoncang dengan goncangan yang maha dasyat.

Disingkap satu persatu jahiliyah yang bersarang dalam hati mereka. Hatta dalam Quran tanpa segan disebut siapa si fulan yang terjebak dalam dosa itu.Sebenarnya aku selalu rasa cemburu , dengan mereka yang jelasnya disebut dalam Quran atau Hadis. Betapa mereka bersyukur ditegur AWAL. Dan sempat untuk mengucapkan kata taubat sebelum tibanya hari di mana takkan diterima permintaan maaf dan ampun. Berbanding dengan kita, entah betul atau tidak apa tindakan yang kita buat ni. Kalau tak ditegur, lalailah sampai mati.




Umar ditegur
Abu Bakr ditegur
Lelaki yang berhijrah kerana ingin menikahi wanita yang ikut berhijrah itu disebut-sebut
Abu Dzar ditegur
Kaab bin Malik pun tak terlepas

Jadi, apa sebab kita nak rasa ralat bila Allah tegur kita?
At least Allah tak mention nama kita dalam Quran. Sebab Dia sangat tahu, kesalahan yang generasi terdahulu pernah lakukan, kita pun akan cenderung untuk buat. Itulah manusia kan. Mengapa menyalahkan ujian sedangkan hanya ujian akan mebuktikan adakah kita benar-benar beriman.

Aku sendiri tak jamin hati aku akan sekuat mereka , kalaulah aku hidup di celah-celah sahabat yang hidupnya warna warni dengan ujian.

Bila mana kita kata rindu diperhatikan, maka rinduilah juga untuk diuji, kerana itu tanda perhatian Tuhan pada hambaNya.

Dan itulah satu  sebab mengapa kalau diberi pilihan untuk menjadi hamba yang sebagaimana, aku nak pilih untuk jadi hamba yang betul-betul rapat dengan Quran. Sebab aku tahu, aku takkan dapat mendengar suaranya bila aku masih hidup kat dunia ni. Hanya Quran menjadi bukti dan mengandungi kata-kata Tuhan yang amat, amat, aku rindui.

Wahai generasi terdahulu
Kita telah pun terhubung oleh satu garisan masa. Dan dakwah ini tak akan pernah aku terfikir untuk melepaskannya. Kerna ia adalah cinta hatiku.


**************************
Dan aku hanya mampu balas
" Masih ada harapan , dan please jangan pernah putus asa dengan Tuhan"

No comments:

Post a Comment